2022. ápr. 20.

Kálnoky László

 

 

Kálnoky László 

(Eger, 1912. szeptember 5. – Budakeszi, 1985. július 30.)

Kálnoky László a Nyugat harmadik nemzedékének tagja. Érdekes kettősség jellemzi költészetét. Egyrészt pesszimista, szorong az ember biológiai, társadalmi kiszolgáltatottsága, a kozmoszra váró katasztrófa miatt (Szanatóriumi elégia, Jegyzetek a pokolban), ugyanakkor a tragikumot képes humorba ágyazva, groteszk látásmóddal előadni; az élc, a szatíra eszközével bemutatni a dolgok fonák oldalát, hogy a gyakran álcázott hazugságok felszínre kerüljenek. Verseiben sokszor önironikus.

A szellem kéjelgései 

Én, azaz a százbillió atom,

mely engem képez, s mit énnek neveznek,

én, hű antennája gyanús neszeknek,

melyek átszűrődnek a falakon,

 

én, aki majd kicéduláztatom,

én, kit mumifikáltan polcra tesznek,

én, akit decimálnak, jegyzetelnek,

s bibliográfiákban lakhatom,

 

megteszem az élőtől adatig

vivő utat, s túljutok ama zónán,

hol a kijózanult költő belátja,

 

hogy az emberöltőnyi pásztorórán

simogatnia más nem adatik,

csupán egy pontosvessző térdkalácsa.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése